Belangrijke inzichten
-
Zeeland doet op het gebied van leercultuur op de werkvloer in veel opzichten niet onder aan andere regio’s. Zo is de deelname aan werkgerelateerde opleidingen en cursussen, na een negatieve trend, weer toegenomen. Ook is een steeds groter deel van de Zeeuwse werknemers heel tevreden over de leermogelijkheden op het werk.
-
Er zijn echter ook aandachtspunten. Zo is de actuele leerbehoefte onder Zeeuwse werknemers relatief laag ten opzichte van werknemers in andere provincies. Hetzelfde geldt voor het aandeel werknemers dat leermogelijkheden op het werk heel belangrijk vindt. Op basis van de inzichten uit dit onderzoek zien wij vier aandachtsgebieden voor werkgevers en hun werknemers.
-
Bijna 4 op de 10 werknemers uit Zeeland acht zichzelf onder- of overgekwalificeerd. Het is aan werkgevers en werknemers om, zeker in tijden van grote arbeidsmarktkrapte, te zorgen dat episodes van ‘mismatch’ van kennis en vaardigheden niet te lang duren.
-
Zeeuwse werkenden noemen niet vaak, en ook minder dan in andere regio’s, het anticiperen op veranderingen in de toekomst als eerste motivatie om een opleiding of cursus te volgen. Voor werkgevers lijkt er winst te behalen in het ‘meenemen’ van hun werknemers in veranderingen en de gevolgen hiervan voor (toekomstige) eisen van het werk.
-
Oudere werknemers zijn op veel facetten negatiever over de leercultuur dan met name de jongste generatie, terwijl ouderen juist relatief het vaakst te maken hebben met kwalificatieveroudering. Een aandachtspunt voor werkgevers is dat ook oudere werknemers niet blijven ‘stil staan’ in hun ontwikkeling, zeker gezien de relatief grote omvang van deze leeftijdsgroep in Zeeland.
-
Flexkrachten in Zeeland zijn het minst positief over veel facetten van de leercultuur op de werkvloer, terwijl zij juist het vaakst een mismatch ervaren op het gebied van kennis en vaardigheden. Aandachtspunt voor werkgevers is dat flexwerkers niet buiten de boot vallen als het gaat om het blijven ontwikkelen up to date houden van kennis en vaardigheden.
Lees verder
Klik op onderstaande link om het volledige onderzoek te lezen: