HZ: LLO in de praktijk, ervaringen van Zeeuwse deeltijdstudenten

Samenvatting
  • Wat is de ervaring van Zeeuwse werknemers die een LLO-traject volgen of gevolgd hebben? In dit kwalitatieve artikel, gebaseerd op interviews met zestien werknemers, wordt antwoord gegeven op deze vraag. De resultaten worden beschreven aan de hand van het WWK-model (weten, willen, kunnen).

  • Weten: Mbo-studenten solliciteren vaak zelf op een leer-werkplek, waarbij de opleiding door de werkgever wordt gefaciliteerd. Andere geïnterviewden zoeken zelf naar een passende opleiding en benaderen hun werkgever voor goedkeuring. Slechts bij minder dan de helft van de geïnterviewden spelen functionerings- en ontwikkelgesprekken een rol bij de beslissing om een opleiding te volgen.

  • Willen: Alle geïnterviewden zijn intrinsiek gemotiveerd en zien een opleiding als een persoonlijke investering. Veel deelnemers hadden al langer de droom om een bepaalde opleiding te volgen. Een belangrijke motivatie is het verbeteren van het huidige werk en het aanbrengen van meer verdieping. Extrinsieke motieven, zoals doorgroeien naar een andere functie of het uitbreiden van het takenpakket, spelen ook een rol. Hoger salaris en meer aanzien zijn minder belangrijke drijfveren.

  • Kunnen: Het volgen van een deeltijdstudie wordt gezien als een grote stap; een rustig privéleven is een voorwaarde voor de benodigde tijd. De afstand tot de opleidingslocatie heeft grote invloed; nabijheid maakt deelname waarschijnlijker. Financiële steun van de werkgever maakt het volgen van een opleiding aantrekkelijker. Zelfvertrouwen speelt een rol, vooral bij vrouwelijke deelnemers die twijfelen aan hun capaciteiten om weer te gaan studeren.

  • Ervaren: Deeltijdstudies worden als tijdsintensief en zwaar ervaren, maar deelnemers kijken overwegend positief terug op het volgen van een opleiding. Positieve aspecten zijn het opdoen van nieuwe kennis, de koppeling met het huidige werk en de vrijheid en flexibiliteit. Negatieve aspecten zijn onder meer de beperkte begeleiding vanuit de studie en het werk zelf, en soms een rommelige organisatie. Belangrijke vaardigheden voor deeltijdstudenten zijn flexibiliteit, doorzettingsvermogen, plannen en grenzen stellen.

  • Blik op de toekomst: Ondanks de zwaarte van een deeltijdstudie, hebben bijna alle deelnemers de smaak van het studeren te pakken en geven ze aan na deze opleiding door te willen blijven leren. De werkgever kan een belangrijke rol spelen in het wegnemen van drempels bij het volgen van een opleiding, in de conclusie zijn tips te vinden .

Lees verder

Klik op onderstaande link om het volledige onderzoek te lezen:

Leven Lang Ontwikkelen in de praktijk: ervaringen van Zeeuwse deeltijdstudenten

POWERED BY

powered by