Methode afbakening gediplomeerde schoolverlaters TalentInZicht

Twee invalshoeken voor optimaal inzicht

In de monitor TalentInZicht geven we inzicht in de weg die talent in Noord-Brabant aflegt. Daarbij hanteren we twee invalshoeken om te kijken naar het Brabantse talent: naar de woonplaats van het talent en naar de regio waar het talent zijn diploma behaald heeft. Binnen de monitor hebben we telkens duidelijk aangegeven welke invalshoek het uitgangspunt van een dashboard vormt. Hieronder gaan we nader in op beide invalshoeken. 

De woonplaats van het talent

Binnen deze afbakening van het Brabantse talent kijken we naar de regio waar de gediplomeerde schoolverlaters op het moment van afstuderen woonden. De woonplaats bij afstuderen staat dus centraal. De reden waarom we ervoor kiezen om deze invalshoek op te nemen binnen het dashboard is dat de woonplaats van een talent een belangrijk vertrekpunt vormt bij het zoeken naar werk. 

Voorbeelden

  • Emma woont in de gemeente Eindhoven en heeft een diploma behaald aan de Universiteit van Maastricht. Binnen deze afbakening van de doelgroep wordt Emma als een talent van de provincie Noord-Brabant gezien. Emma zal haar zoektocht naar werk namelijk starten woonachtig in de provincie Noord-Brabant. 

  • Joep woont in de gemeente Utrecht en heeft een diploma behaald aan de Technische Universiteit van Eindhoven. Binnen deze afbakening van de doelgroep wordt Joep als een talent van de provincie Utrecht gezien en niet als een talent van de provincie Noord-Brabant. Joep zal zijn zoektocht naar werk namelijk starten woonachtig buiten de provincie Noord-Brabant. 

 
De regio waar het talent zijn diploma behaald heeft

Binnen deze afbakening van het Brabantse talent kijken we naar de regio waar het diploma behaald is. Dit gaat dus zowel over de jongeren die niet in Noord-Brabant opgroeien, maar wel een studie zijn komen doen, als om Brabantse jongeren die in Brabant hun opleiding hebben voltooid. De vestigingsplaats van de instelling waaraan het diploma behaald is staat dus centraal. Binnen deze invalshoek is de vraag vooral interessant in hoeverre de regio erin slaagt om talent dat aan een Brabantse onderwijsinstelling is opgeleid voor de regio te behouden. 

Voorbeelden

  • Emma woont in de gemeente Eindhoven en heeft een diploma behaald aan de Universiteit van Maastricht. Binnen deze afbakening van de doelgroep wordt Emma als een talent van de provincie Limburg gezien en niet als een talent van de provincie Noord-Brabant gezien. Het is interessant om na te gaan in hoeverre Limburg er in slaagt om het talent, in dit geval Emma, dat een opleiding heeft gevolgd aan een Limburgse onderwijsinstelling te behouden voor de regio . 

  • Joep woont in de gemeente Utrecht en heeft een diploma behaald aan de Technische Universiteit van Eindhoven. Binnen deze afbakening van de doelgroep wordt Joep als een talent van de provincie Noord-Brabant gezien. Het is interessant om na te gaan in hoeverre Noord-Brabant er in slaagt om het talent, in dit geval Joep, dat een opleiding heeft gevolgd aan een Brabantse onderwijsinstelling te behouden voor de regio. 

Aandachtspunt: beperking CBS Microdata

Voor deze invalshoek zijn er op het gebied van data iets minder mogelijkheden. Voor de analyses binnen TalentInZicht maken we namelijk gebruik van gegevens uit de microdata  van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). Binnen de CBS Microdata is het belangrijk dat een mogelijk onthullingsrisico waardoor studenten terug te herleiden zijn naar specifieke onderwijsinstellingen voorkomen wordt. Hierdoor splitsen we de analyses voor deze invalshoek niet uit naar mbo-niveau en niet naar hbo en wo. De kans dat dan te achterhalen is over welke onderwijsinstelling de data gaat is hiervoor helaas te groot. 

Alle gepubliceerde data binnen TalentInZicht is door zowel de onderzoekers van Etil als het CBS gecontroleerd op onthullingsrisico.

Artikelen

POWERED BY

powered by