Methodiek TalentInZicht
Met behulp van CBS microdatabestanden zijn de data op dit dashboard verzameld en samengevoegd. In dit artikel wordt uitgelegd welke definities worden gehanteerd en welke bestanden en variabelen gebruikt zijn.
Definities
Gediplomeerde: een student die een voltijddiploma (bachelor, master, associate degree) behaald heeft (zowel, mbo, hbo als wo) aan een Nederlandse onderwijsinstelling en niet verder studeert.
Internationale student: iemand met een afgeronde vooropleiding in het buitenland en is geïmmigreerd naar Nederland (aanwezig in GBAMIGRATIEBUS).
Diplomajaar: het kalenderjaar waarin het diploma is behaald. Diplomajaar 2020 betekent het academisch jaar 2020– 2021.
Werkend: iemand die 12 uur of meer per week werkt.
Werkregio: de regio waarin een gediplomeerde werkzaam is.
Gediplomeerden
Uit de CBS Microdata bestanden DIPLOMAHOTAB en DIPLOMAMBOTAB is een groep studenten gefilterd die in het desbetreffende jaar een diploma heeft behaald en het jaar erna niet meer in het bestand DEELNEMERSTAB staat.
Woonlocatie tijdens het afstuderen
Met het cohort gediplomeerden, is ook de link gelegd met het bestand ‘GBAADRESOBJECT’, waar de koppeling met een huis (ook wel ‘RINOBJECTNR’) is gemaakt. Dit ‘RINOBJECTNR’ is tot slot gekoppeld aan VSLGWB2022TAB om de locatie van de woning te achterhalen. Belangrijke noot is dat door de jaren heen meerdere gemeentelijke herindelingen hebben plaatsgevonden. In dit onderzoek is van de meest recente (2022) indeling gebruik gemaakt.
Woonlocatie op 16 jarige leeftijd
De unieke code ‘RINPERSOON’ is gebruikt om in GBAPERSOONTAB de geboortedatum van de gediplomeerden te achterhalen. Vervolgens is teruggerekend in welk jaar deze persoon 16 jaar was. Om te bepalen in welke woning, of RINOBJECTNR, deze persoon woonde is de koppeling gemaakt tussen GBAADRESOBJECT en VSLGWB2022TAB. Indien er geen woning bekend was van deze persoon, is de desbetreffende persoon ingedeeld in de categorie ‘Onbekend’.
Werkregio tijdens het werk
Er wordt op verschillende peilmomenten (1, 3 en 5 jaar na het afstuderen) berekend in welke regio werkende gediplomeerden werken. Er is een koppeling gemaakt tussen SPOLIBUS en GEMEENTESTPL[JAAR]. Om de hoofdbaan te vinden is gebruik gemaakt van de variabele IKVID.
Woonlocatie tijdens het werk
Met het moment ‘tijdens het werk’ worden op verschillende peilmomenten (1, 3 en 5 jaar na het afstuderen ) berekend hoeveel studenten er in een bepaalde regio wonen. Er is weer een koppeling gemaakt met het GBAADRESOBJECT-bestand om het RINOBJECTNUMMER te achterhalen. Tot slot is de koppeling met het VSLGWB2022TAB bestand gemaakt om de woongemeente te achterhalen.
Pendel
Om te bepalen of een regio zijn talent weet vast te houden is de binnenkomende en uitgaande pendel van studenten in die regio berekend. Er is uitgegaan van twee soorten pendel: studiependel (woonplaats bij afstuderen en woonplaats op 16-jarige leeftijd), arbeidspendel (woonplaats afstuderen en woonplaats na afstuderen, na 1, 3 en 5 jaar na afstuderen) en werkpendel (woonplaats bij afstuderen en regio waarin gewerkt wordt na 1, 3 en 5 jaar na afstuderen).
De studie
Om de studierichting van de gediplomeerde in het hoger onderwijs (ho) te bepalen is gebruik gemaakt van het bestand ‘OPLNRHOREF’. Door middel van de variabele ‘OPLNR’, welke ook in de ‘DIPLOMAHOTAB’ gebruikt wordt, wordt de koppeling gemaakt met de verschillende CROHO onderdelen (Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs): Onderwijs, Landbouw en Natuurlijke omgeving, Natuur, Techniek, Gezondheidszorg, Economie, Recht, Gedrag en maatschappij, Taal en cultuur en Sectoroverstijgend. Voor de studierichting van mbo studenten wordt gebruik gemaakt van zogenoemde Crebonummers. Deze worden gevonden via de koppeling tussen ‘DIPLOMAMBOTAB’ en ‘OPLEIDINGSNRREFVV’. Crebonummers zijn onderverdeeld in de volgende categorieën: (1) Onderwijs, (2) Vormgeving en audiovisuele productie, (3) handel, administratie en juridische ondersteuning, (4) ICT, (5) Techniek, industrie en bouw, (6) Landbouw en dieren, (7) Gezondheidszorg en welzijn, (8) Persoonlijke dienstverlening, vervoer en veiligheid en (9) Algemeen.
Om te bepalen aan welke onderwijsinstelling het diploma is behaald, wordt in de ‘DIPLOMAHOTAB’ en ‘DIPLOMAMBOTAB’ gebruik gemaakt van de BRINHOOFDINSCH_crypt, een versleutelde variant van de BRIN (Basis Registratie Instellingen Nummer). Vervolgens wordt deze variant gekoppeld aan de koppeltabel BRINHOTAB (voor hbo en wo) en MBOscholenvest (2019). In deze bestanden wordt de versleutelde BRIN gekoppeld aan de gemeentecode van de locatie van de hoofdinstelling.
Arbeidsmarktpositie
Om te bepalen wat de positie op de arbeidsmarkt is van de gediplomeerde, is de RINPERSOON gekoppeld aan de SPOLISBUS[JAAR]. Ieder jaar wordt de SPOLISBUS aangepast naar de situatie van dat jaar. Er is dus per gediplomeerden lichting een andere jaargang van de SPOLISBUS gebruikt.
Aangezien het mogelijk is dat mensen meerdere banen hebben, is het werk met de grootste wekelijkse arbeidsduurklasse (‘SWEKARBDUURKLASSE’) aangewezen als ‘hoofdbaan’. Belangrijke noot is dat zodra iemand 1 uur per week werkt, deze al wordt opgenomen in de SPOLISBUS.
Er wordt een aantal onderwerpen inzichtelijk gemaakt met de spolisbus:
Werksector
In welke sector werkende gediplomeerden werken na 1, 3 en 5 jaar na afstuderen; hiervoor wordt de variabele SBEID gebruikt. Dit wordt gekoppeld aan het BETAB bestand om de SBI code te achterhalen. Om ervoor te zorgen dat aan de exportregels van de CBS microdata wordt voldaan zijn er meerdere sectorindelingen gebruikt. De 4-ledige sectorindeling bestaat uit: Commerciële diensten, niet-commerciële diensten, Agrarisch en Nijverheid. Indien mogelijk is gebruik gemaakt van de 12-ledige sectorindeling: landbouw en visserij, industrie, bouwnijverheid, handel, horeca, informatie en communicatie, vervoer en opslag, zakelijke dienstverlening, cultuur en overige dienstverlening, onderwijs, openbaar bestuur en zorg & welzijn.
Uurloon
Het mediane uurloon van werkende gediplomeerden werken na 1, 3 en 5 jaar na afstuderen; het uurloon van de gediplomeerde is berekend door de variabele ‘SBASISLOON’ te delen door ‘SREGULIEREUREN ‘. ‘SBASISLOON’ is het bedrag aan basisloon exclusief bijzondere beloningen, toeslagen of overwerkloon. ‘SREGULIEREUREN’ is een benadering van het aantal daadwerkelijke gewerkte uren exclusief overwerkuren (basisuren minus feestdagen en leeftijd specifieke verlofdagen). Tot slot is de mediaan van het uurloon gebruikt in plaats van het gemiddelde. Directeur groot-aandeelhouders zijn niet meegenomen in de analyse. Dit is dezelfde definitie als het CBS gebruikt in hun dashboard omtrent uitstroom van het middelbaar- en hoger onderwijs.
Arbeidsduur
Arbeidsduur van werkende gediplomeerden werken na 1, 3 en 5 jaar na afstuderen: de wekelijkse arbeidsduur is berekend met de variabele SWEKARBDUURKLASSE. Zodra iemand 12 uur of meer per week werkt, valt deze persoon in de categorie ‘werkend’.
Internationale kenniswerker
Naast de studentenpendel binnen Nederland, zijn er ook studenten die vanuit het buitenland naar Nederland komen om een opleiding te volgen. Deze internationale kenniswerkers zijn gedefinieerd als studenten die ingeschreven zijn bij een onderwijsinstelling (hbo of wo) in Nederland, maar een vooropleiding in het buitenland hebben gedaan. Internationale studenten van het mbo hebben wij niet in kaart gebracht.
Om aan bovenstaande voorwaarden te voldoen is gebruik gemaakt van meerdere CBS Microdatabestanden. Uit de reeds gefilterde groep gediplomeerden, is middels ONDERWIJSDEELNEMERySTAB de variabele ‘HOVOOROPLVOORHO’ gebruikt om de studenten te filteren die een vooropleiding in het buitenland hebben voltooid. Deze variabele staat voor de hoogste vooropleiding op het moment dat de persoon startte in het hoger onderwijs. Dit kan nooit een opleiding binnen het hoger onderwijs zelf zijn. Vervolgens zijn alle studenten via hun RINPERSOON gekoppeld aan het bestand GBAMIGRATIEBUS2021. Daar zijn uiteindelijk alle immigranten uit gefilterd en is ook hun land van herkomst gevonden. De GBAMIGRATIEBUS wordt elk jaar aangevuld, dus het meest recente bestand voldoet aan de eisen van onze analyse.
Uiteraard zijn er ook studenten die Nederland verlaten na hun opleiding. Dit kunnen zowel Nederlandse studenten zijn als internationale studenten. Om te achterhalen naar welk land deze personen zijn vertrokken is wederom gebruik gemaakt van de GBAMIGRATIEBUS2021. In plaats van immigratie is er nu emigratie gebruikt als filter (GBAMIGRATIETYPE als variabele).