Inleiding
Één van de deelambities van de UTA is dat de beroepsbevolking van de Regio Utrecht digitaal vaardig is. De regio investeert in het verhogen van het algemene niveau van deze digitale vaardigheden (basic digital skills) voor de gehele beroepsbevolking, dus ook de mensen die op dit moment werkloos zijn. De ambitie heeft een hoge maatschappelijke betekenis, want richt zich naast economische waarde op de waarde van een inclusieve samenleving (meer info).
Om te komen tot concrete interventies is voor deze ambitie binnen de UTA een concrete doelstelling geformuleerd: jaarlijks bereiken in de Regio Utrecht 16 duizend extra personen het basisniveau digitale vaardigheden en 112 duizend extra personen in de komende 7 jaar (2021-2027)*. Binnen dit dashboard geven we inzicht in de belangrijkste cijfers, ontwikkelingen en trends die relevant zijn voor deze ambitie. Op basis van deze inzichten kunnen gebruikers de voortgang van de geformuleerde doelstelling monitoren en krijgen ze inzicht in de mogelijkheden om de kans op het realiseren van de ambitie verder te vergroten. Evaluatie van de doelstelling vindt buiten het dashboard plaats.
* Er wordt in deze ambitie nadrukkelijk een bredere doelgroep aangesproken. De doelgroep is in dezen de werkzame en de werkloze beroepsbevolking.
Digitale vaardigheid
Om het niveau van de digitale vaardigheden inzichtelijk te maken sluiten we binnen dit dashboard aan bij het onderzoek digitale vaardigheden van het CBS en Eurostat. Binnen dit onderzoek wordt aan individuen gevraagd naar activiteiten op het gebied van internet-, computer- en softwaregebruik. Op basis van deze activiteiten en de mate waarin deze worden uitgevoerd zijn indicatoren voor digitale vaardigheden ontwikkeld. De meest recente gegevens hebben betrekking op het jaar 2019. In 2021 zijn de digitale vaardigheden opnieuw gemeten. De resultaten van dit onderzoek worden in maart/april 2022 gepubliceerd.
De resultaten van 2019 zijn alleen op landelijk niveau beschikaar. ArbeidsmarktInZicht heeft aan het CBS gevraagd om de resultaten van 2021 te regionaliseren, om ook op regionaal niveau uitspraken te kunnen doen over het niveau van de digitale vaardigheden binnen de Regio Utrecht. Deze regionale gegevens zullen in april 2022 beschikbaar komen. Op basis van de landelijke resultaten is het wel mogelijk om een raming te maken van de regionale omvang van werkende personen met weinig digitale skills. Op basis van een raming, uitgevoerd door onderzoekbureau Birch, zijn er in de Regio Utrecht in 2019 in totaal ongeveer 112 duizend werkende personen (tussen de 15 tot 65 jaar) met weinig digitale skills. In onderstaande visualisatie hebben we de verdeling van deze groep naar leeftijdscategorie weergegeven.
Digitale vaardigheid naar persoonskenmerk
Naast inzicht in de totale omvang van personen met weinig digitale skills is het belangrijk om inzicht te hebben in de samenstelling van deze groep naar persoonskenmerken. Met dit inzicht kunnen beleidsmakers reflecteren op het huidige (en toekomstige beleid): wie wordt al bereikt met het huidige beleid en wie nog niet? Hoe past het huidige aanbod al bij de divere doelgroepen en waar liggen nog kansen om meer personen met weinig digitale skills te bereiken? In onderstaande visualisaties geven we inzicht in het niveau van digitale vaardigheden naar arbeidspositie, geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, arbeidsduur, inkomensgroep en migratieachtergrond*.
* De gegevens hebben betrekking op het niveau Nederland. We verwachten op regionaal niveau tussen de diverse groepen geen grote relatieve afwijkingen ten opzichte van de landelijke situatie, zodat deze inzichten ook voor de regio Utrecht toepasbaar zijn.
Digitale vaardigheid naar type vaardigheden
Naast de 'totaalindicator' digitale vaardigheden over de alghele digitale vaardigheden is het ook interessant om dieper in te zoomen op de vier deelgebieden van de indicator: informatie, communicatie, computers/online diensten en software. Inzicht in het niveau van de vaardigheden op deze deelgebieden en de onderliggende activiteiten is voor beleidmakers waardevolle informatie. Op basis van deze inzichten kunnen ze optimaal invulling geven aan het aanbod van cursussen digitale vaardigheden. In onderstaande visualisaties geven we inzicht in het niveau van digitale vaardigheden naar type vaardigheden (deelgebied) en onderliggende activiteiten*.
* De gegevens hebben betrekking op het niveau Nederland. We verwachten op regionaal niveau tussen de diverse groepen geen grote relatieve afwijkingen ten opzichte van de landelijke situatie, zodat deze inzichten ook voor de regio Utrecht toepasbaar zijn.
Weinig digitale vaardigheid naar type en persoonskenmerk
In onderstaande visualisaties geven we inzicht in de digitale vaardigheden naar type vaardigheid en naar persoonskenmerk. In de eerdere secties keken we alleen naar één van deze dimensies, nu combineren we deze met elkaar. Daarbij zoomen we in op het aandeel personen met geen/weinig digitale skills op de afzonderlijke deelgebieden. Per type vaardigheid (informatie, communicatie, computer/online diensten en software) zijn er telkens twee visualisaties*. In de eerste visualisatie zijn de persoonskenmerken geslacht, leeftijd en inkomensgroep weergegeven. In de tweede visualisatie zijn de persoonskenmerken arbeidsduur, opleidingsniveau en migratieachtergrond weergegeven.
* De gegevens hebben betrekking op het niveau van Nederland.