FEEDBACKFORMULIER

Wij waarderen uw feedback!

FEEDBACK
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht

* verplichte velden

16% van de inwoners in Noord-Holland beschikt over lage digitale vaardigheden

Belangrijkste inzichten
  • Noord-Holland behoort tot de provincies met het grootste aandeel inwoners dat vaardig is in internet-, computer- en softwaregebruik, zogenaamde digitale vaardigheden. 76 procent van de inwoners van de provincie Noord-Holland beschikt over minimaal basisvaardigheden, tegen 74 procent in Nederland.
  • Naast Noord-Holland kennen ook de provincies Utrecht en Zuid-Holland een relatief groot aandeel inwoners met minimaal basisvaardigheden. Friesland en Limburg hebben de laagste aandelen inwoners met minimaal basisvaardigheden.
  • Ook in Noord-Holland kampt een aanzienlijk deel van de 12 tot 75-jarigen met lage digitale vaardigheden. Ruim 16 procent van de inwoners van de provincie Noord-Holland had in 2021 geringe of geen digitale basisvaardigheden, tegen 17 procent gemiddeld in Nederland.  
  • Op het gebied van online communicatie was het aandeel inwoners in de provincie Noord-Holland (88,8%) in 2021 met meer dan basisvaardigheden groter dan op andere gebieden. 
  • Softwaregebruik en privacybescherming zijn, net als landelijk, wat lastigere gebieden voor veel inwoners van de provincie Noord-Holland. 
  • Wat mensen kunnen met internet en computers verschilt sterk naar leeftijd en opleiding. Jongeren en hoger opgeleiden hebben vaak betere digitale vaardigheden. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn beperkt. 
  • In een steeds verder digitaliserende samenleving zijn de mensen die op digitaal gebied over minder dan basisvaardigheden beschikken kwetsbaar. Scholing en bijscholing op het gebied van digitale vaardigheden is dan ook nodig. 
  • Het aanleren van digitale vaardigheden is niet eenvoudig. Veel mensen met lage digitale vaardigheden zijn ook laaggeletterd en/of laaggecijferd, en ervaringen met lees- en schrijfcursussen laten zien dat er verschillende obstakels zijn bij het aanleren van nieuwe vaardigheden voor deze doelgroep.
Noord-holland in top 3 provincies digitale vaardigheden

Noord-Holland behoort in Nederland tot de provincies met het grootste aandeel inwoners dat vaardig is in internet-, computer- en softwaregebruik, zogenoemde digitale vaardigheden. 76 procent van de 12- tot 75-jarige inwoners van de provincie Noord-Holland had in 2021 digitale basisvaardigheden of meer dan digitale basisvaardigheden, tegen 74 procent in Nederland. Dit blijkt uit het (maatwerk) onderzoek 'Regionalisering ICT-gebruik huishoudens en personen' van het CBS, dat het CBS in opdracht van ArbeidsmarktInZicht heeft uitgevoerd. 

Digitale vaardigheden, aandeel inwoners met minimaal basisvaardigheden, 2021
In Noord-Holland kampt aanzienlijk deel beroepsbevolking met lage digitale vaardigheden

Ondanks de relatief hoge digitale vaardigheid in de provincie Noord-Holland, kampt een aanzienlijk deel van de Noord-Hollandse beroepsbevolking met lage digitale vaardigheden. 16,1 procent van de Noord-Hollandse 12 tot 75-jarigen had in 2021 geringe of geen digitale basisvaardigheden, tegen 17,4 procent gemiddeld in Nederland.  

Digitale vaardigheden van 12- tot 75-jarigen, 2021

* De categorie niet vastgesteld staat voor de mensen waarbij het niet mogelijk was de score voor digitale vaardigheden vast te stellen, omdat ze drie maanden voorafgaand aan het onderzoek niet online zijn geweest.

Naast Noord-Holland kennen ook de provincies Utrecht (13,2%) en  Zuid-Holland (15,5%)  een relatief klein aandeel inwoners met lage digitale vaardigheden. Friesland (27,2%) en Groningen (23,3%) hebben de grootste aandelen inwoners met lage digitale vaardigheden.

Wat zijn digitale vaardigheden?

Er is (nog) geen algemeen geaccepteerde definitie van wat ‘digitale vaardigheden’ nu precies inhouden. Wij gebruiken data van het CBS waarbij digitale vaardigheden worden bepaald aan de hand van het aantal activiteiten op vijf gebieden: informatie en digitale geletterdheid, online communicatie, computers en online diensten, privacybescherming en softwaregebruik.  Iemand heeft digitale basisvaardigheden als hij/zij ten minste één activiteit doet op de gebieden informatie en communicatie en één of twee op de andere gebieden. Meer dan digitale basisvaardigheden heeft iemand als er twee of meer activiteiten worden uitgevoerd op de gebieden informatie en communicatie en drie of meer op de andere gebieden.

Meeste vaardigheden op gebied van communicatie

Op het gebied online communicatie was het aandeel inwoners in de provincie Noord-Holland in 2021 met meer dan basisvaardigheden groter (88,8 procent) dan op andere gebieden. Het gaat hierbij om e-mailen, bellen via internet, sociale netwerken gebruiken en online mening geven over maatschappelijke of politieke kwesties. Het Nederlandse gemiddelde was 89 procent voor het gebied online communicatie. 

MEER DAN BASISVAARDIGHEDEN, NAAR DEELINDICATOREN, NOORD-HOLLAND EN NEDERLAND, 2021

In bovenstaande visualisatie is het met behulp van de filter ook mogelijk de andere categorieën van de mate van digitale vaardigheden te selecteren. Op regionaal niveau kan het voorkomen dat de aantallen voor sommige deelindicatoren leeg zijn. Het aantal waarnemingen is in deze gevallen geval te klein om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen. 

Ook op de gebieden informatie en digitale geletterdheid (zoals online informatie opzoeken, nieuws lezen, nepnieuws herkennen) en computers en online diensten (bijvoorbeeld online winkelen, apps installeren en een online cursus volgen) had respectievelijk 85,3 procent en 79,9 procent van de inwoners in de provincie Noord-Holland vaardigheden die het basisniveau ontstijgen. Het Nederlandse gemiddelde was 84,9 procent voor het gebied informatie en digitale geletterdheid en 78,4 procent voor computers en online diensten.

Inwoners in Noord-holland minder vaardig met softwaregebruik

Privacybescherming en softwaregebruik zijn wat lastigere gebieden voor veel inwoners van de provincie Noord-Holland en Nederland. Op het gebied privacybescherming beschikte 70,0 procent van de inwoners van de provincie Noord-Holland over meer dan basisvaardigheden; op het gebied van softwaregebruik 63,9 procent. Het Nederlandse gemiddelde was respectievelijk 67,4 en 61 procent.

Het gebied softwaregebruik omvat onder andere het gebruik van programma’s voor tekstverwerking en spreadsheets. Ook het schrijven van computerprogramma’s in een programmeertaal wordt hiertoe gerekend.

Jongeren en hoger opgeleiden hebben vaak betere digitale vaardigheden

Wat mensen kunnen met internet en computers verschilt sterk naar leeftijd en opleiding. Zo is het percentage Nederlanders met meer dan basisvaardigheden bij 25- tot 45-jarigen ruim twee keer zo hoog als bij 65- tot 75-jarigen. Van de 25-tot 45-jarigen had 64 procent meer dan basisvaardigheden. Onder 65- tot 75-jarigen was dit aandeel 28 procent.

Meer dan basisvaardigheden, naar persoonskenmerken, Nederland, 2021

Van de hoogopgeleiden had 70 procent digitale vaardigheden boven het basisniveau. Dit aandeel is ruim twee keer zo groot als onder de laagopgeleiden (31 procent). Van de middelbaar opgeleiden had de helft meer dan basisvaardigheden. De verschillen in digitale vaardigheden tussen mannen en vrouwen zijn kleiner. Het aandeel mannen met meer dan basisvaardigheden bedroeg 56 procent, tegen 47 procent onder de vrouwen.

Bevorderen digitale vaardigheden belangrijk aandachtspunt voor beleid

In de provincie Noord-Holland en Nederland als geheel is er een forse groep 12- tot 75-jarigen die niet over basisvaardigheden op digitaal gebied beschikken. Deze groep, ruim 16%, is kwetsbaar in een steeds verder digitaliserende maatschappij. Digitale vaardigheden en inclusie is dan ook een van de belangrijke arbeidsmarktthema's in de komende jaren. 

Veel onderzoeken naar dit onderwerp concluderen terecht dat scholing en bijscholing op het gebied van digitale vaardigheden nodig is. Dit blijkt echter niet eenvoudig te zijn. Veel mensen met lage digitale vaardigheden zijn ook laaggeletterd en/of laaggecijferd, en ervaringen met lees- en schrijfcursussen laten zien dat er verschillende obstakels zijn bij het aanleren van nieuwe vaardigheden voor deze doelgroep. De verworven vaardigheden leiden ook niet  automatisch tot een betere arbeidsmarktpositie.

Lees meer

POWERED BY

powered by