FEEDBACKFORMULIER

Wij waarderen uw feedback!

FEEDBACK
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht

* verplichte velden

Hoe kunnen we het on(der)benut arbeidspotentieel benutten?

on(der)benut arbeidspotentieel

In verband met de aanhoudende arbeidsmarktkrapte is het van belang om de aanbodskant van de arbeidsmarkt zo optimaal mogelijk te benutten. Het Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken (TvA) heeft daarom een volledige editie van het tijdschrift gewijd aan het thema on(der)benut arbeidspotentieel. Hierin maken zij onderscheid tussen twee vormen van on(der)benut arbeidspotentieel:

  • Kwantitatieve vorm: Worden alle mensen die meer uren zouden willen werken volledig ingezet?
  • Kwalitatieve vorm: Worden de vaardigheden van werkenden volledig benut in de functie die zij vervullen?
 
beleidsaanbevelingen

In één van de essays uit het tijdschrift wordt een overzicht gegeven van belangrijke lessen om mee te nemen in beleidsontwikkeling om het on(der)benut arbeidspotentieel zo optimaal mogelijk te kunnen benutten. In dit artikel vatten we ze kort voor u samen. De aanbevelingen:

  1. Vergroot arbeidsdeelname van niet-werkenden: Focus op het activeren van werklozen en semiwerklozen door gerichte ondersteuning en begeleiding.
  2. Stimuleer deeltijdwerkers om meer uren te werken: Identificeer en motiveer groepen, zoals vrouwen met een lager opleidinsgniveau en vrouwen met oudere kinderen, om hun werktijd uit te breiden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat er onder deze groepen potentie is om meer uren te werken. 
  3. Werk aan flexibiliteit en randvoorwaarden: Verhoog de arbeidsmarktparticipatie door flexibele werkuren en werkschema’s te bieden, vooral voor vrouwen met zorgtaken.
  4. Verklein kwalitatieve onderbenutting: Zorg dat werknemers hun volledige kennis en vaardigheden kunnen benutten door taakverbreding en passende functies.
  5. Ontwikkel inclusieve arbeidsmarkten: Investeer in inclusieve werving en selectie, en ondersteun werkgevers om een diverse en rechtvaardige werkomgeving te creëren.
  6. Verbeter de leercultuur in organisaties: Stimuleer informeel leren en ontwikkelingsgericht leidinggeven om het volledige potentieel van werknemers te benutten.
  7. Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven: Creëer flexibele en modulaire leerprogramma's die aansluiten bij de behoeften van de arbeidsmarkt en faciliteer doorlopende professionele ontwikkeling.
  8. Rol van de overheid in ouderenzorg: Overweeg om de overheid een grotere rol te geven in de ouderenzorg, zodat deeltijdwerkers meer formele arbeid kunnen verrichten.
  9. Verlaag maatschappelijk zinloos werk: Bevorder werk dat bijdraagt aan brede welvaart en richt beleid op het verminderen van 'maatschappelijk zinloos werk', zoals beschreven in de literatuur.
  10. Benut het potentieel van jongeren: Zorg voor bijbanen waarin de kennis en vaardigheden van jongeren tot uiting komen en zorg voor duale opleidingsprogramma’s, zodat jongeren hun talenten al tijdens hun studie optimaal kunnen inzetten.

 

Waarvoor zetten we het beschikbare potentieel in?

Samenvattend wordt gesteld dat het belangrijk is om goed te kijken naar waar het potentieel voor wordt ingezet. Doen we dit op een manier waar we als maatschappij de vruchten van plukken in de zin van brede welvaart? Dit vraagt om een overheid die hierop stuurt en de schaarste van arbeid inzet waar dit het meest nuttig is.

meer lezen

Hieronder vindt u de link naar de volledige editie van TvA en de link naar het essay met beleidsaanbevelingen. Wanneer u op zoek bent naar meer data over on(der)benut arbeidspotentieel in uw regio, bekijk dan onze themapagina Beroepsbevolking

 Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken (volledig tijdschrift)

 Hoe kunnen we on(der)benut potentieel aanpakken? (Essay)

 Beroepsbevolking

POWERED BY

powered by